Tuesday, November 27, 2007

Welcome to DFM's Blog

Hi!! Welcome to my blog everybody! Hopefully from this blog you can get some info about me. For those who knew me as a local KadazanDusun singer in Sabah, i'm sure that all of you are waiting for my full album to be release. So this is my main reason of creating this blog, that is to give info on my coming album in other words to promote my album and also my singing activities and maybe a bit about what i do when i'm not singing. Well for those who didn't know, singing for me is only a part time career. I actually have a full time job. (In Sabah, singing is mostly treated as a part time job or only as a hobby for most of our local singers in Sabah. At this moment it is very hard to be professional in this field due to lack of opportunities for the local Sabahan artist to move forward and earn a living through singing. Payment standard for the local singers in Sabah is far far away from what our fellow singers from KL. Singers in KL can be paid thousands of ringgit, but for the local Sabahan singers, they only get hundreds of ringgit in average. Hopefully this scenario will be different in the near future. So generally thats why most of us still have to get a day job for the sake of survival and treat singing as a part time career). Because of my love and passion in singing, with my own effort i use my own money to produced my first solo album and with the help of some friends that helped me throughout the making of this album, i now proudly can say that, the album is already finished and now in the process of packaging. I hope that everything will come out smoothly wihout any problems. I really hope that my fans out there can enjoy the album. So again, this blog is another way for me to promote my album and give my thoughts about the album and also to give some info and updates about myself especially in my singing activities for the year to come. Comments and ideas are welcome in this blog.

Kepada semua pembaca yang melawat blog saya ini, terima kasih dan harapan saya anda semua akan dapat mengetahui serba sedikit mengenai siapa saya terutamanya berkenaan dengan aktiviti nyanyian saya. Jadi, pembikinan blog ini sememangnya bertujuan untuk memperkenalkan serta mempromosikan album sulung saya yang tidak lama lagi akan berada dipasaran. Pada ketika ini semasa saya menulis blog ini (27-11-2007), menurut rakan yang menguruskan album saya, album tersebut sedang dalam proses percetakan di Kuala Lumpur sekarang ini dan juga sedang menguruskan hal-ehwal berkenaan dengan hologram, iaitu sticker kilat yang perlu dilekatkan di setiap album sebagai bukti bahawa album tersebut adalah album yang original. Jadi semua ini akan memakan masa selama 2 hingga 3 minggu atau lebih. But i really hope the album will be out soon and my target is before end of this year.

Sedikit info about the album, Judul album adalah nama saya sendiri, Danny F. Malinggi. Penerbit eksekutif album ini adalah saya sendiri, dan segala perbelanjaan adalah keluar daripada poket saya sendiri, hahaha! oleh itu, album ini amat bermakna buat saya secara peribadi. Walaupun banyak melibatkan wang ringgit, tapi demi peminat yang sudah lebih 4 tahun menunggu album ini dan juga atas minat saya yang mendalam terhadap bidang nyanyian, maka dengan usaha sendiri dan pertolongan daripada kawan-kawan yang sama-sama menyokong saya dalam bidang nyanyian, akhirnya album yang dinanti-nantikan ini bakal menemui peminat saya khasnya. I really hope all of you will like the album. Album tersebut mengandungi 15 track yang terdiri daripada 8 lagu dalam bahasa KadazanDusun dan 4 buah lagu dalam bahasa Melayu. 3 lagi track yang selebihnya adalah track berupa minus one daripada 3 lagu yang terdapat di dalam album tersebut. Jadi, sesiapa yang membeli album tersebut akan dapat juga menyanyi 3 buah lagu tersebut, just like karaoke, cuma tiada visual. Hahaha!

Sebagai permulaan, ini sahaja yang boleh saya kongsi dengan anda semua. Tunggu sehingga album saya sdh ada di depan mata, barulah saya akan mengulas lebih lanjut lagi tentang album tersebut ok! akhir kata terima kasih kepada semua atas sokongan anda terhadap bidang nyanyian yang saya ceburi ini. So when the album out, don't forget to buy one ok! Thank You!

1 comment:

Anonymous said...

Wah hebat ko punya site ni... Siap gambar sama awek oh! He he bila lah upload gambar tunang?