Wednesday, September 30, 2009

BAYARAN SHOW ARTIS MALAYSIA

The New Straits Times recently revealed the fees charged by some famous Malaysian artistes. This is indeed one piece of information that I'm personally desparate to find out :-)

DATUK SITI NURHALIZA
* RM45,000 for a 30-minute show* RM70,000 for a one-hour show (gulp!)

DATUK SHEILA MAJID
* RM35,000 for a 30-minute show* RM55,000 for a one-hour show

ANUAR ZAIN
* RM25,000 for a 30-minute show* RM55,000 for a one-hour show

DAYANG NURFAIZAH
* RM16,000 for a 30-minute show* RM35,000 for a one-hour show

NING BAIZURA
* RM18,500 for a 30-minute show* RM28,000 for a one-hour show

JACLYN VICTOR
* RM18,000 for a 30-minute show* RM30,000 for a one-hour show

ADIBAH NOOR
* RM20,000 for a 30-minute show* RM45,000 for a one-hour show

AFDLIN SHAUKI
* RM18,000 for a show

Surprisingly they charge by minutes/hour instead of the number of songs.

Sumber: dBos-fm.blogspot.com

Danny FM Bilang:
Saya memang tahu harga artis Kuala Lumpur dibayar begitu, especially Datuk Siti. Memang lumayankan! Kalau kami artis di Sabah ni dapat bayaran begitu! Wauuu!!! Macam menang loteri ja oo! Hahaha! Tapi mimpi ja la kan! Well for me! Kalau kami dapat bayaran di antara RM1000 – RM2000 per show pun bersyukur sudah kami! Tidak payahlah sampai berpuluh ribu! Dalam 4 angka pun saya rasa cukup sudah sebagai permulaan untuk mengiktirafkan artis Sabah. Especially artis tempatan KadazanDusun.
Tapi realitinya sungguh menyedihkan, jangankan mahu minta bayaran RM1000, minta bayaran RM500 satu show pun susah mau dapat! Kalau dapat pun macam setahun sekali ja! Yang lain tu setakat bayar duit minyak kereta atau F.O.C (ini yang paling sedih!!). Tapi komplen plak artis Sabah tiada imej! Kampungan! Well… macam mana juga!! Mau groom atau make over untuk diri sendiri pun tidak cukup budget. Jadi hasilnya ala kadar ja lah!! Kalau kami artis Sabah dibayar beribu-ribu ringgit, kami pun boleh tampil seperti artis KL bah! Atau artis kelas 'A'. Tapi apakan daya, realitinya…mana ada dapat bayaran begitu!... kasiannnnnnn…..

5 comments:

Unknown said...

Ya saya bersetuju dengan komen-komen En. Danny F. Malinggi, namun apakan daya sebab artis kita sendiri yang tidak pegang pada prinsip sebagai artis. Contohnya pada masa dahalu ada satu show yang memerlukan artis tempatan, jadi kita pun cadangkan artis2 yang sesuai untuk function tersebut dengan bayaran yang paling minimum, i.e. RM500. Walaubagaimana pun, penganjur kata terlalu mahal, tetapi kalau artis dari KL mereka sanggup bayar mahal kunun..tapi realitinya artis KL sama artis dari Sabah sama ja bah..oleh tu kita harus pertahankan maruah artis tempatan kita dengan cara...jangan suka menawarkan diri hanya untuk menjadi popular walaupun tanpa bayaran. Pertisa sudah cadangkan bayaran-bayaran yang patut dikenakan namun ada artis Pertisa sendiri yang tdk mau ikut kerana takut tdk dijemput sekiranya bayaran yang diminta agak mahal..oleh tu last-last walaupun bayaran utk beli minyak shj sanggup mereka pergi..tapi apa buli buat kan itu hak mereka..Tapi secara jujurnya bagi saya untuk memajukan artis tempatan kita dari segi bayaran, artis tu sendiri mestilah tahan hati untuk tdk pergi sesuatu function jika tdk dibayar mengikut yang sepatutnya. Biarlah penganjur faham tentang tanggungjawab mereka untuk memajukan industri hiburan di negeri Sabah ni..

Suhaimie Jamli @ infoviewmusic.blogspot.com said...

Yupe sy stuju sgt dgn view bayau2 skalian...Tp slalunya artis k,l ni mahal sbb pengurusnya...bygkn smasa sy brtugas sbg Pegawai Kbudayaan UMS hrga amy Search mlalui pngurusnya mncapai rm25 000 tp dpt runding amy sndiri utk hiburan student pd harga 7 ribu shj(ni hnya deal dgn Universiti ok..mt jgn diambil ksempatan oleh phak lain)::.#cmni sy pn kurang puas ht byrn artis sabah jd since sy d rtm dlm ms 2 tahun ni pls skali lg mt pertisa usulkn rate sesuai beserta alasan kukuh..ramai yg x tau bhawa di Malaysia bajet ni kt kna mohon bkn tggu brapa kna bg..i'll try to wrk it out..Sabah buli bah....Suhaimie jamli> Kombo RTM Sabah....

Aki Tosundu said...

Sangat setuju dengan topinai Danny - Bagi saya, Artis kita suka menawarkan diri hanya untuk menjadi popular walaupun tanpa bayaran. Adoiii...

Danny F Malinggi said...

thank you all for giving me ur honest opinio! begitu laitu... mau cakap pun susah, tidak cakap pun susah! penganjur show ni kebanyakkannya mau cut cost ja..coz yang lain tu masu masuk poket sendiri juga baitu! hahaha...ini adalah kenyataan, banyak berlaku di luar sana! bagi sia itu tak salah, tapi jgnlah sampai harga asal bayaran artis rm1000 tapi diberi kpd hanya rm300/200 sj atau budget asal rm500 tp byr artis rm200/150 sj! ambi 10% pun jdlah...ini artis plak yg dpt 20% or 10% ja! mana patutkan! sedih kan!! mr Suhaimie Jamli, thanks for ur effort, kalau boleh bantu, bantulah artis sabah ni! suruh juga rtm kasi upgrade lagi bayaran elaun untuk artis sabah ni! kalau artis KL dorang boleh plak bayar dlm angka ribuan ringgit tp artis sabah tak boleh pulak! I already sing with rtm KK for a very long time, since 1996 lagi. memang ada juga kena upgrade itu elaun, tapi untuk zaman skarang ni mcm blum cukup ba... hemmm... GaAd.. dulu masa sia baru berjinak2 menyanyi, org panggil menyanyi tanpa bayaran (FOC) pun sia trima ja.. mo cari pengalaman dan populariti la katakan! hahaha! tetapi zaman itu sdh berlalu, semakin dewasa kita pun semakin matang memikirkan soal kewangan! artis luar boleh buat duit dengan menyanyi tetapi kenapa artis sabah susah mo making money in singing career! so skarang sia bukan sombong atau demanding, tetapi sia kena set harga sia juga untuk setiap bayaran show, kalau FOC (maaf di pinta) now a days, nothing is free in this world. melangkah ja kaki kita keluar rmh, nilai ringgit sudah berjalan! so as i say just now, i have to set a price in evry show. Supaya artis Sabah tidak dipandang sebelah mata sahaja! so sia menyeru kepada semua rakan2 artis di Sabah ini, tak kira apa bangsa dan agama, marilah kita set harga kita sendiri mengikut kemampuan bakat dan kelebihan kita supaya tidak dibayar terlalu rendah, sehingga menjatuhkan imej dan standard artis Sabah..

Thank you again for ur opinion!!

Marcel said...

Kau jugalah Danny.... saya sukung ko ne tau hehehe.... kita menyanyi ne sama juga mcm diorang d kl kan...tapi bayaran x setimpal..bukan demanding tapi mmg kenyataan... Bakat kita ni mmg sesuatu yang subjektif terpulanglah mcm mana urang mau nilai tapi...biarlah sesuai dengan usaha artis tu sebelum ini....